
فلسفه و فواید تسبیحات حضرت "زهرا(س)" چیست؟
فلسفه و فواید تسبیحات حضرت "زهرا(س)" چیست؟ تسبیح، عبادتی برگزیده است که هرکس در سیر معنوی خویش، به قدر طاقت و معرفتش از آن بهره میگیرد و این در حالی است که از ائمه(ع) قبل از خلقت عالم مادی، به تسبیح ذات اقدس حق مشغول بودهاند.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از میزان ،بهترین تعقیبات نماز، تسبیحات حضرت زهرا(س) است و شایسته است که بعد از نمازهای واجب و زمانهای دیگری چون وقت خواب و ابتدای زیارت بزرگان و پیشوایان دین بر آن مداومت شود.

هدیهای آسمانی از جانب پدر هنگامی که فاطمه(س) از سختی کارهای خانه در زحمت بود،امیرمؤمنان به ایشان فرمود: نزد پدر برود و خدمتکاری درخواست کند تا در امور منزل یار و همکارش باشد. وقتی پیامبر(ص) از

خواستهآنان آگاهی یافت، فرمود: «ای فاطمه، میخواهی چیزی به تو عطا کنم که از خدمتکاری و همه دنیا با آنچه در آن است، ارزشمند تر است؟

حضرت فاطمه(س) فرمود: مشتاقم بدانم چیست؟ پیامبر(ص) فرمود: بعداز نماز سی و چهار مرتبه «الله اکبر» و سی و سه مرتبه «الحمد لله» و سی و سه مرتبه «سبحان الله» بگو و آن را با «لا اله الا الله» ختم کن. این کار

برایت از چیزی که میخواهی و از دنیا و هرچه در آن است،بهتر است.» در آن لحظه که این هدیه آسمانی به فاطمه(س) عطا شد، فرمود:« از خدا و رسول راضی شدم.»

امام باقر(ع) درباره تسبیح حضرت زهرا میفرماید: «خداوند متعال با هیچ ستایشی بالاتر از تسبیحات فاطمه زهرا(س) عبادت نشده است و اگر چیزی افضل از آن وجود داشت، رسول خدا(ص) آن را به فاطمه(س) اعطاء

میکرد». تسبیح حضرت زهرا که به مناسبت مداومت آن حضرت در انجام آن، به ایشان منسوب گردیده است، درواقع تسبیح حضرت حقتعالی است!!

معنای تسبیح حضرت زهرا(س) الله اکبر انسان با گفتن «الله اکبر» به نهایت عجز خود اعتراف میکند و به ناتوانیاش به درگاه الهی بارها اقرار میکند. جمیع بن عمیر میگوید: در محضر امامصادق(ع) بودم. حضرت از

ن پرسید: «جمله «الله اکبر» یعنی چه؟گفتم:یعنی خدا از همه چیز بزرگتر است. حضرت فرمود: مطابق این معنا خدا را چیزی تصور کرده ای و او را بزرگ تر از آن چیزها تصور نمودهای. عرض کردم: پس معنی «الله اکبر» چیست؟حضرت پاسخ داد:معنایش این است؛ «الله اکبر من ان یوصف؛ خداوند بزرگتر از آن است که توصیف گردد.»

الحمدلله پس از آنکه انسان به عجز و ناتوانی خویش در شناخت خالق اعتراف کرد، با گفتن «الحمد لله» که از افضل اذکار تسبیح است،وارد مرحله بعدی میشود. حضرت امامخمینی در باب حمد میفرماید: «حمد خدا مساوی شکر است؛ چنانچه در روایات کثیره وارد است، کسی که «الحمد لله» بگوید شکر خدا را ادا کرده است،

چنانچه امامصادق(ع) فرمود:شکر هر نعمتی اگرچه بزرگ باشد،این است که حمد خدای عزوجل کنی». سبحان الله شخصی از حضرت علی(ع) پرسید: »معنی «سبحان الله» چیست؟ حضرت فرمود: «سبحان الله» تعظیم مقام بلند و با عظمت خدا و منزه دانستن او از آنچه مشرکان میپندارند، است و زمانیکه

بنده این کلمه را میگوید، همه فرشتگان بر او درود میفرستند». ثواب تسبیح حضرت زهرا با تربت امامحسین(ع) درباره ثواب تسبیح حضرت زهرا(س) با تربت امامحسین(ع) از حضرت صاحب الامر (عج) روایت

شده است: «هرکه تسبیح تربت امامحسین(ع) را در دست داشته باشد و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر برای

و نوشته میشود». بعداز آنکه رسول اکرم(ص) تسبیحات را به کوثرش عطا کرد، حضرت فاطمه ابتدا رشتهای از پشم تابیده و با آن به تسبیح پرداخت، تا این که

حضرت حمزة بن عبدالمطلب شهید شد. پس حضرت فاطمه(س) از تربت قبر آن بزرگوار خاک برداشت و تسبیح

ساخت و با آن تسبیح میکرد و مردم نیز چنان کردند و چون سیدالشهدا شهید شد، سنت شد که از تربت آن اماممظلوم،تسبیح سازند و با آن ذکر گویند.
فضیلت و آداب تسبیح حضرت زهرا(س) درباره فضیلت و آداب گفتن تسبیح حضرت زهرا(س) روایات زیادی از ائمه معصومین(ع) وارد شده است که به برخی اشاره میشود: *جلوگیری از تیره بختی ابوهارون مکفوف

میگوید: «امامصادق به من فرمود: ای ابوهارون، ما کودکان خود را همانگونه که به نماز فرمان میدهیم،به تسبیح حضرت زهرا(س) نیز امر میکنیم. پس بر این ذکر مداومت کن؛ زیرا هر بندهای بر آن مداومت کند، تیره بخت نمیشود.

*خوشنودی خداوند، دوری کردن شیطان امام باقر(ع) فرمود:هرکس تسبیح حضرت زهرا را بگوید،سپس طلب آمرزش کند، آمرزیده خواهد شد. این تسبیح به زبان یکصد مرتبه است، ولی در میزان عمل یک هزار تسبیح به

حساب میآید و شیطان را دور و خداوند رحمان را خوشنود میسازد.» *آمرزش گناهان امام صادق(ع) نیز به فضیلت تسبیح بعداز نمازهای واجب چنین اشاره کرد: « مَنْ سَبَّحَ تَسْبِيحَ فَاطِمَةَ ع قَبْلَ أَنْ يَثْنِيَ رِجْلَيْهِ مِنْ صَلَاتِهِ الْفَرِيضَةِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ،

هرکس بعداز نماز واجب تسبیحات حضرت زهرا(س) را بجا آورد قبل از اینکه پای راست را از بالای پای چپ بردارد، جمیع گناهانش آمرزیده میشود»(کافی ج 3 ص 343) و در حدیثی دیگر فرمود: « مَنْ سَبَّحَ تَسْبِيحَ

فَاطِمَةَ ع فَقَدْ ذَكَرَ اللَّهَ الذِّكْرَ الْكَثِير ، کسی که تسبیح فاطمه زهرا(س) را بگوید خدا را به ذکر کثیر یاد کرده است.»)معانی الاخبار ص 193)

شرایط تسبیح حضرت زهرا (س) یکی از شرایطی که در این تسبیح باید رعایت شود، این است که بعداز نماز بلافاصله خوانده شود؛یعنی وقتی نماز به پایان رسید، نمازگزار قبل از اینکه تغییر وضع دهد و به عبارتی از حالت

تشهد و سلام در نماز خارج شود، تسبیح را شروع کند و از آنچه در سرّ عدد مستور است میتوان فهمید که بلافاصله بودن تسبیح بعداز نماز دارای حسابی است که در غیر اینصورت نیست.

با فضایلی که برای حضرت زهرا (س) نقل شد، و نیز تاکیدات بسیاری که در مداومت بر آن از ناحیه ائمه معصومین(ع) آمده است، شایسته است که این عمل، عاشقانه و با نشاط بهجا آورده شود. اگرچه ممکن

است نفس تسبیح بعداز نماز نشانه ای از نشاط در عبادت باشد، اما متاسفانه بسیار دیده میشود که به هنگام تسبیح، اذکار را چنان سریع و بیتوجه میگویند که شاید بیانگر این واقعیت باشد که تسبیح را بر اثر عادت یا تاثیر محیط میگویند، نه از روی نشاط.
دعای امام زمان(عج) در حق من و شما
بزرگ فلسفه قتل شاه دین این است
که مرگ سرخ به از زندگى ننگین است
نه ظلم کن به کسى نى به زیر ظلم برو
که این مرام حسین است و منطق دین است
حسین مظهر آزادگى و آزادى است
خوشا کسى که چنینش مرام و آیین است
همین نه گریه بر آن شاه تشنه لب کافى است

اگر چه گریه بر آلام قلب تسکین است
ببین که مقصد عالى وى چه بود اى دوست
که درک آن سبب عزو جاه و تمکین است

ز خاک مردم آزاده بوى خون آید
نشان شیعه و آثار پیروى این است تعجیل در فرج حضرت صاحب الزمان عج صلوات

دعای امام زمان(عج) در حق من و شما پروردگارا، شیعیان ما از ما هستند، از زیادی گِلِ ما خلق شدهاند و به آب ولایت ما عجین گشتهاند، خدایا آنها را بیامرز و گناهانشان را عفو فرما.
-سید بن طاووس میگوید: شبی در سامرا وارد سرداب امام زمان شدم، صدای ملکوتی امام را در حال مناجات با خالق یکتا شنیدم که میفرمودند: اَللّهُمَّ اِنَّ شیعَتَنا مِنّا خُلِقُوا مِنْ فاضِل طینَتِنا وَ عَجِنُوا بِماءِ وِلایَتِنا اَللّهُمَّ اَغْفِرْ

لَهُمْ مِنَ الذُّنُوبِ ما فَعَلُوهُ اِتّکالاً عَلی حُبَّنا وَ وِلائِنا یَوْمَ الْقِیامَهِ وَ لا تُوأخِذْهُمْ بِما اَقْتَرَفُوهُ مِنَ السَّیّاتِ اِکْراماً لَنا وَ لا تُقاصَّهِمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ مُقابِلَ اَعْدائِنا فَاِنْ خَفَّفَتْ مَوَازینُهُمُ فَثَقَّلْها بِفاضِلِ حَسَناتِنا.

پروردگارا، شیعیان ما از ما هستند، از زیادی گِلِ ما خلق شدهاند و به آب ولایت ما عجین گشتهاند، خدایا آنها را بیامرز و گناهانشان را عفو فرما. پروردگارا، آنها را روز قیامت در مقابل چشم دشمنان ما مؤاخذه مفرما چنانچه

میزان گناهانشان بیشتر و حسناتشان کم است از اعمال من بردار و به حسنات آنها بیفزای. پی نوشت:بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۳۰۲.

السلام علیک یا اباعبدالله الحسین
اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرَدُ اَبَداً.
پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله فرمود :
قالَ رَسُول
براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤ منان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود
منبع : کتاب جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556

کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
سر نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود

چهره سرخ حقیقت بعد از آن توفان رنگ پشت ابری از ریا می ماند اگر زینب نبود
چشمه فریادمظلومیت لب تشنگان در کویر تفته جا می ماند اگر زینب نبود

زخمه زخمی ترین فریاد در چنگ سکوت از طراز نغمه وا می ماند اگرزینب نبود

در طلوع داغ اصغر استخوان اشک سرخ در گلوی چشمها می ماند اگر زینب نبود

ذوالجناح دادخواهی بی سوارو بی لگام در بیابان ها رها می ماند اگر زینب نبود
در عبور بستر تاریخ، سیل انقلاب پشت کوه فتنه جا می ماند اگر زینب نبود
در بین خوبی و بدی از بد جدا بودن خوش است
مانند یاران حسین در کربلا بودن خوش است

کاری نباشد خانه باشی و بگویی از جهاد

بر روی مین باشی و از دنیا رها بودن خوش است
سخت است در آخر زمان یار خدا باشی ولی

دور از ریا و فتنه و یار خدا بودن خوش است
به یاد همه شهدای اسلام شهدای ایران شهدای مهران طالقان به نیت صد مرتبه صلوات بر محمد(ص)و آل محمد

از امام صادق(ع) پرسیدند که چرا کسانی که در آخر زمان زندگی می کنند رزق و روزیشان تنگ است؟ فرمودند : به این دلیل که غالبا نمازهایشان قضا است.
- مردی به خدمت امام صادق(ع) آمد و عرضه داشت : من مرتکب گناهی شده ام. امام صادق(ع) فرمود :خدا می بخشه. آن شخص عرضه داشت :گناهی که مرتکب شده ام خیلی بزرگ است. امام فرمود: اگر به اندازه ی کوه باشد خدا می بخشد.
آن شخص عرضه داشت: گناهی که مرتکب شده ام خیلی بزرگتر است. امام فرمود : مگر چه گناهی مرتکب شده ای؟ وآن شخص به شرح ماجرا پرداخت. پس از اتمام سخن امام صادق(ع) رو به آن مرد کرد و فرمود: خدا می بخشد ، من ترسیدم که نماز صبح را قضا کرده باشی.

از امام صادق(ع) پرسیدند که چرا کسانی که در آخر زمان زندگی می کنند رزق و روزیشان تنگ است؟ فرمودند : به این دلیل که غالبا نمازهایشان قضا است. همچنین مرحوم آیت الله حاج شیخ حسنعلی اصفهانی (معروف به نخودکی) در وصیت خود به فرزندش می گوید:
اگر آدمی چهل روز به ریاضت و عبادت بپردازد ولی یک بار نماز صبح از او فوت شود، نتیجه آن چهل روز عبادت بی ارزش (نابود) خواهد شد. فرزندم تو را سفارش می کنم که نمازت را اول وقت بخوان و از نماز شب تا آن جا که می توانی غفلت نکن.»
کد مطلب: 463913
جملات و اشعار پندآموز جملات و سخنان امامان بزرگوار ، مشاهیر و بزرگان ایران و جهان قال اميرالمومنين (ع):«انظر الی ما قال و لاتنظر الی من قال»**********امام علي (ع):«توجه كن كه چه سخني گفته مي شود و توجه نكن كه چه كسي آن را مي گويد.»
از خنده ي زياد بپرهيزيد كه دل را مي ميراند.

امام علي (ع) هرگاه خداوند بخواهد كسي را خوار گرداند ، او را از علم و دانش بي بهره مي سازد.
امام علي (ع)
بسا یک خوردن ، از خوردن های زیادی جلوگیری می کند.

امام علی (ع)
غصه نیمی از پیری است.
امام علی (ع) سخن و حرف را تا نگفته اي در اختيار توست و هنگامي كه آن را بيان كردي تو در بند سخن گرفتار مي شوي.
امام علی (ع)

3اگر در رفتار و کردار خويش نخست به ژرفي انديشه نمائي در هر کار ، سرانجام نيک يابي.
حضرت علی (ع)

اگر بخواهي از برادري ببري راهي براي برگشتن باز گذار ، شايد لازم شود.
حضرت علی (ع)
عبرتي را که از تحولات تاريخ بر مي گيريم ، پندي گرانمايه باشد که چراغ صفت ، راه زندگي را از چاه باز نمايد.

حضرت علی (ع)
دل بی دوست درخت بی ثمر است.

حضرت علی (ع) حوادث اگر همانند یکدیگر بودند ، آخرین را با آغازین مقایسه و ارزیابی می کنند.
امام علی (ع) هر چیز که شمردنی است ، پایان می پذیرد و هرچه را که انتظار می کشیدی ، خواهد رسید.

امام علی (ع) انسان با نفسی که می کشد ، قدمی به سوی مرگ می رود.
امام علی (ع) کسی که خود را رهبر مردم قرار داد باید پیش از آن که به تعلیم دیگران بپردازد ، خود را

بسازد و پیش از اینکه به گفتار تربیت کند ، با کردار تعلیم دهد. زیرا آن کس که خود را تعلیم دهد و ادب کند سزاوارتر به تعظیم است از آن که دیگری را تعلیم دهد و ادب بیاموزد.

امام علی (ع) دنیا بدن ها را فرسوده ، آرزوها را تازه ، مرگ را نزدیک و خواسته ها را دور و دراز می کند ، کسی که به آن دست یافت خسته می شود و آنکه به دنیا نرسید رنج می برد.
امام علی (ع) چون عقل کامل گردد ، سخن اندک شود.

امام علی (ع) نادان یا تندرو است یا کندرو!
امام علی (ع) اگر به آنچه که می خواستی نرسیدی ، از آنچه هستی نگران نباش.
امام علی (ع) عفت ورزیدن زینت فقر و شکرگزاری زینت بی نیاری است.

امام علی (ع)
از بخشش اندک شرم مدار که محروم کردن ، از آن کمتر است.
امام علی (ع) از دست دادن حاجت بهتر از درخواست کردن از نااهل است.
امام علی (ع) از دست دادن دوستان ، غربت است.

امام علی (ع) اهل دنیا مانند سوارانی در خواب مانده اند که آنان را می رانند.
امام علی (ع) اگر تو را ستودند ، بهتر از آنان ستایششان کن و اگر به تو احسان کردند ، بیشتر از آنان به

آنان ببخش. به هر حال ، پاداش بیشتر برای آغاز کننده است. زبان تربیت نشده ، درنده ای است که اگر رهایش کنی ، می گزد!

امام علی (ع) آنکه تو را هشدار داد ، چون کسی است که تو را مژده داد.
امام علی (ع) قناعت ، ثروتی است پایان ناپذیر.
امام علی (ع) ثروتمندی در غربت ، مانند در وطن بودن است و تهیدستی در وطن ، غربت است.

امام علی (ع) شکیبایی بر دو نوع است:
۱- شکیبایی بر آنچه خوش نمی داری

۲- شکیبایی بر آنچه دوست می داری
امام علی (ع) هیچ ثروتی چون عقل ، هیچ فقری چون نادانی ، هیچ ارثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نیست.

امام علی (ع) سزاوارترین مردم به عفو کردن ، تواناترینشان به هنگام کیفر دادن است.
امام علی (ع) عیب تو تا آنگاه که روزگار با تو هماهنگ باشد ، پنهان است.

امام علی (ع) مردم به کسی روی می آورند که خوشرویی کند.
امام علی (ع) از یورش بزرگوار به هنگام گرسنگی و از تهاجم انسان پست به هنگام سیری بپرهیز.

امام علی (ع) پیروزی در دور اندیشی ، دور اندیشی در به کارگیری صحیح اندیشه و اندیشه صحیح به رازداری است.
امام علی (ع) ارزش مرد به اندازه ی همت او ، راستگویی او به میزان جوانمردیش ، شجاعت او به قدر ننگی است که احساس می کند و پاکدامنی او به اندازه غیرتش می باشد.

امام علی (ع) گناهی که تو را پشیمان کند بهتر از کار نیکی است که تو را به خودپسندی وا دارد.
امام علی (ع) از قسم خوردن بپرهیزید چرا که کالا را تلف می کند و برکت را از بین می برد.

امام علی (ع) خوشا به حال کسی که به یاد معاد باشد ، برای حسابرسی قیامت کار کند ، با قناعت زندگی کند و از خدا راضی باشد.
امام علی (ع) قلب احمق در دهان او و زبان عاقل در قلب او قرار دارد. زبان عاقل در پشت قلب اوست و قلب احمق در پشت زبانش قرار دارد.

امام علی (ع) ۱ـ از دوستی با احمق بپرهیز ، چرا که می خواهد به تو نفعی رساند اما دچار زیانت می کند.
۲ـ از دوستی با بخیل بپرهیز ، زیرا آنچه را که سخت به آن نیاز داری را از تو دریغ می کند.

۳ـ از دوستی با بدکار بپرهیز ، که با اندک بهایی تو را می فروشد.
۴ـ از دوستی با دروغگو بپرهیز ، که او به سراب می ماند ، دور را به تو نزدیک ، و نزدیک را به تو دور می نمایاند.
امام علی (ع) ۱ـ ارزشمندترین بی نیازی ، عقل است ۲ـ بزرگترین فقر ، بی خردی است ۳ـ ترسناک ترین تنهایی ، خودپسندی است ۴ـ گرامی ترین ارزش خانوادگی ، اخلاق نیکوست.
امام علی (ع) کسی که آرزوهایش طولانی است ، کردارش ناپسند است.

امام علی (ع) بخشنده باش اما زیاده روی نکن ، در زندگی حسابگر باش اما سخت گیر مباش.
امام علی (ع) نیکوکار ، از کار نیک بهتر و بدکار ، از کار بد بدتر است.
امام علی (ع) ارزش هر کس به اندازه دانش اوست.

امام علی (ع) بگذارید و بگذرید ، ببینید و دل نبندید.
امام علی (ع) هشدار! هشدار! به خدا سوگند ، خداوند چنان پرده پوشی کرده که می پنداری تورا بخشیده است!

امام علی (ع) هنگامی که تو زندگی را پشت سر می گذاری ، مرگ به تو روی می آورد ، پس دیدار با مرگ چه زود خواهد بود.
امام علی (ع) برترین زهد ، پنهان داشتن زهد است!
امام علی (ع) با درد خود بساز ، چندان که با تو سازگار است.

مام علی (ع) کسی که کردارش او را به جایی نرساند ، افتخارات خاندانش اورا به جایی نخواهد رسانید.
امام علی (ع) 3ترس با نا امیدی و شرم با محرومیت همراه است و فرصت ها چون ابر می گذرند ، پس فرصت های نیک را غنیمت شمارید. آن کس که در پی آرزوی خویش تازد ، مرگ او را از پای در آورد.
امام علی (ع) کسی را که نزدیکانش واگذارند ، بیگانه او را پذیرا می گردد.

امام علی (ع) ناتوان ترین مردم کسی است که در دوست یابی ناتوان است و از او ناتوان تر کسی است که دوستان خود را از دست بدهد.
امام علی (ع) اگر بر دشمنت دست یافتی ، بخشیدن او را شکرانه ی پیروزی قرار بده.

امام علی (ع) با مردم آنگونه معاشرت کنید که اگر مردید ، بر شما اشک بریزند و اگر ماندید ، با اشتیاق به سوی شما آیند.
امام علی (ع) از ویژگی های انسان در شگفتی بمانید که با پاره ای ((پی)) می نگرد ، با ((گوشت)) سخن می گوید ، با ((استخوان)) می شنود و از ((شکافی)) نفس می کشد!!!

امام علی (ع)
سینه ی خردمند ، صندوق راز اوست و خوشرویی ، وسیله ی دوست یابی و شکیبایی ، گورستان پوشاننده ی عیب هاست. دانش ، میراثی گرانبها و آداب ، زیورهای همیشه تازه و اندیشه ، آیینه ای شفاف است.

امام علی (ع) ناتوانی ، آفت و شکیبایی ، شجاعت و زهد ، ثروت است و پرهیزکاری ، سپر نگه دارنده است و چه همنشین خوبی است ، راضی بودن و خرسندی.

امام علی (ع) آن که جانش را با طمع ورزی بپوشاند ، خود را پست کرده و آن که راز سختی های خود را آشکار سازد ، خود را خوار کرده و آن که زبانش را بر خود حاکم کند ، خود را بی ارزش کرده است.

امام علی (ع) در فتنه ها ، مانند شتر دو ساله باش ، نه پشتی دارد که سواری دهد و نه پستانی تا او را بدوشند.
امام علی (ع) نشانه ایمان ، این است که راستگویی را هر چند به زیان تو باشد بر دروغگویی ، گرچه به سودت باشد ترجیح دهی.

امام علی (ع) صفتی بدتر از دروغ وجود ندارد.
امام علی (ع) هرکس در نعمت های خداوند بیندیشد ، موفق می شود.
مام علی (ع) کسی که دو روزش یکی باشد ضرر کرده است.

امام علی (ع) خردمتد به کار خویش تکیه کند و نادان به آرزوهای خویش.
امام علی (ع) اگر خواهان نجات هستید ، غفلت و بی خبری را رها کنید و بر تلاش و جدیت پایبند باشید.

امام علی (ع) مقام و مرتبت هرکس به قدر همت اوست و صدق او به قدر جوانمردی اوست و شجاعتش به قدر حمیت اوست و عفت او به قدر غیرت اوست.

امام علی (ع) جوانمرد کسی است که عطایش به درخواست پیشی گیرد.
امام علی (ع) آن کس که از لباس تقوا برهنه شد ، به هیچ لباسی پوشیده نمی شود.
اسرار.

امام علی (ع)
ارزش هرکس آن چیزی است که نیکو انجام دهد.
امام علی (ع)
حدیث روز/ یک پاداش زیارت امام حسین علیهالسلام امام حسین علیهالسلام: سزاوار است غمزدهای به زیارت من نیاید، مگر این که خداوند او را خوشحال نزد خانوادهاش بازگرداند. امام جعفر صادق علیهالسلام نقل میفرماید که

امام حسین علیهالسلام فرمود: من کشته اشک هستم. درحالی شهید شدم که اندوهگین بودم. و سزاوار است غمزدهای به زیارت من نیاید، مگر این که خداوند او را خوشحال نزد خانواده اش بازگرداند. متن حدیثعن ابی عبدالله علیهالسلام قال: قال الحسین علیهالسلام: انا قتیل العبره قتلت مکروباً و حقیق علی الله ان لا یاتینی مکروب قط الارده الله او اقبله الی اهله مسرورا. «بحارالانوار،ج 44، ص 279 - ثواب الاعمال، ص207- کامل الزیارات،ص109»

دعای زیبای امام زمان(عج) در حق امتش
اَللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفیقَ الطّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِخدایا روزی ما کن توفیق اطاعت و دوری از گناه
وَ صِدْقَ النِّیَّةِ وَ عِرْفانَ الْحُرْمَةِ وَ اَکْرِمْنا بِالْهُدی وَالاِْسْتِقامَةِ وَسَدِّدْو صدق و صفای در نیت و شناختن آنچه حرمتش

لازم است و گرامی دار ما را به وسیله هدایت شدن و استقامت و استوار کن
اَلْسِنَتَنا بِالصَّوابِ وَالْحِکْمَةِ وَامْلاَْ قُلُوبَنا بِالْعِلْمِ وَالْمَعْرِفَةِ وَ طَهِّرْزبانهای ما را به درستگویی و حکمت و لبریز کن دلهای ما را از دانش و معرفت و پاک کن
بُطُونَنا مِنَ الْحَرامِ وَالشُّبْهَةِ وَاکْفُفْ اَیْدِیَنا عَنِ الظُّلْمِ وَالسَّرِقَةِاندرون ما را از غذاهای حرام و شبهه ناک و بازدار دستهای ما را از ستم و دزدی

وَاغْضُضْ اَبْصارَنا عَنِ الْفُجُورِ وَالْخِیانَةِ وَاسْدُدْ اَسْماعَنا عَنِ اللَّغْوِو بپوشان چشمان ما را از هرزگی و خیانت و ببند گوشهای ما را از شنیدن سخنان بیهوده

بِالْجُهْدِ وَالرَّغْبَةِ وَ عَلَی الْمُسْتَمِعینَ بِالاِْتِّباعِ وَالْمَوْعِظَةِ وَ عَلیبه کوشش داشتن و شوق و بر شنوندگان به پیروی کردن و پند گرفتن و بر
مَرْضَی الْمُسْلِمینَ بِالشِّفاَّءِ وَالرّاحَةِ وَ عَلی مَوْتاهُمْ بِالرَّاْفَةِبیماران مسلمان به بهبودی یافتن و آسودگی و بر مردگان آنها به عطوفت

وَالرَّحْمَةِ وَ عَلی مَشایِخِنا بِالْوَقارِ وَالسَّکینَةِ وَ عَلَی الشَّبابِو مهربانی کردن و بر پیرانمان به وقار و سنگینی و بر جوانان
بِالاِْنابَةِ وَالتَّوْبَةِ وَ عَلَی النِّساَّءِ بِالْحَیاَّءِ وَالْعِفَّةِ وَ عَلَی الاْغْنِیاَّءِبه بازگشت و توبه و بر زنان به شرم و عفت و بر توانگران

بِالتَّواضُعِ وَالسَّعَةِ وَ عَلَی الْفُقَراَّءِ بِالصَّبْرِ وَالْقَناعَةِ وَ عَلَی الْغُزاةِبه فروتنی و بخشش کردن و بر مستمندان به شکیبایی و قناعت و بر پیکار کنندگان
بِالنَّصْرِ وَالْغَلَبَةِ وَ عَلَی الاُْسَراَّءِ بِالْخَلاصِ وَالرّاحَةِ وَ عَلَی الاُْمَراَّءِبه یاری و پیروزی و بر اسیران به رهایی یافتن و آسودگی و بر زمامداران
بِالْعَدْلِ وَالشَّفَقَةِ وَ عَلَی الرَّعِیَّةِ بِالاِْنْصافِ وَ حُسْنِ السّیرَةِ وَ بارِکْبه عدالت داشتن و دلسوزی و بر ملت به انصاف و خوش رفتاری و برکت ده
لِلْحُجّاجِ وَالزُّوّارِ فِی الزّادِ وَالنَّفَقَةِ وَاقْضِ ما اَوْجَبْتَ عَلَیْهِمْ مِنَبرای حاجیان و زائران در توشه و خرجی و به انجام

رسان آنچه را بر ایشان واجب کردی از
الْحَجِّ وَالْعُمْرَةِ بِفَضْلِکَ وَ رَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.اعمال حج و عمره به وسیله فضل و رحمت خودت ای مهربانترین مهربانان.

خواص شگفت انگیز لا حول و لا قوّة الّا باللَّه!
از رسول خدا (ص) روايت شده است كه فرمودند:
«گفتن ذكر «لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم» دارويى است كه نود و نه بيمارى را بهبود مىبخشد كه آسانترين آنها اندوه است و معناى اين كلمه چنين است هيچ حركت و نيرويى جز به سبب و خواست خدا پديد نيامد.»
هر روز نام خدا را بر زبان جارى كن و بگو: لا حول و لا قوة الا بالله بر خدا توكل كن، ما را ياد كن، نام ما ببر و بر ما درود فرست.
و امام صادق (ع) است که فرمودند: «آن كس كه هزار بار بگويد «لا حول ولا قوة الا بالله» خداى تعالى زيارت كعبه را روزىاش خواهد نمود و اگر مرگش نزديك باشد، خدا آن را به تاخير خواهد انداخت تا حج را روزىاش سازد.»

امام رضا (ع) فرموده اند: «هر كس پس از نماز صبح صد بار بگويد: «بسم الله الرحمن الرحيم، لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم» به اسم اعظم خدا از سياهى چشم به سفيدى آن نزديكتر شده و به راستى كه در مدار اسم اعظم قرار گرفته است.»

امیرمومنان امام على (ع) خطاب به كميل بن زياد مىفرمايند: «اى كميل ! هر روز نام خدا را بر زبان جارى كن و بگو: « لا حول و لا قوة الا بالله» بر خدا توكل كن، ما را ياد كن ، نام ما ببر و بر ما درود فرست. اى كميل! به
هنگام غذا نام خدايى را كه با اسمش هيچ دردى زيان نرساند و نامش براى هر بدى و دردى درمان است به زبان آور . اى كميل! به هنگام هر سختى بگو: « لا حول و لا قوة الا بالله » تا خدا آن را كفايت كند. و به هنگام
نعمت بگو: الحمدلله تا زياد شود و چون روزىات دير رسد، استغفار كن تا خدا گشايش دهد.»

امام علی (ع) سودمندترین داروها رها کردن آرزوهاست.
امام علی (ع) پیروزی به دوراندیشی است و دور اندیشی به جولای اندیشه و اندیشه به نگاه داشتن اسرار

بكير مىگويد: از اميرالمومنين (ع) شنيدم كه مىفرمودند: «رسول خد صلي الله عليه و آله به من فرمودند: «اى
على! آيا به تو كلماتى نياموزم؟ هر گاه كه در سختى و بلايى در افتى، بگو بسم الله الرحمن الرحيم، لا حول ولا

قوة الا بالله العلى العظيم؛ زيرا خداوند عزوجل به وسيله آن انواع بلا را از تو دور ميكند.»
منابع: ثواب الاعمال مستدرک الوسائل اصول کافی سفینه البحار

در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه بیست و پنجم سوره بقره
«وَ بَشِّرِ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فيها خالِدُونَ» (بقره،25)
...
ترجمه: و كسانى را كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده اند، مژده بده كه برایشان باغ هایى است كه نهرها از پاى درختانِ آن جارى مى باشد. هرگاه میوه اى از آن (باغ ها) به اهل بهشت، روزى شود، گویند: «این

همان است كه قبلاً روزىِ ما شده بود»، در حالى كه مشابه آن (نعمت هاى دنیوى) به ایشان داده شده است، (نه خودِ آنها). و برایشان در بهشت همسرانى پاك و پاكیزه است و در آنجا جاودانه اند.

به دنبال آیه قبل كه كافران را به آتش دوزخ تهدید كرد، این آیه سرانجامِ مؤمنان را بیان مى دارد، تا از مقایسه سرنوشتِ این دو گروه، حقیقت روشن تر شود. البته ایمان در صورتى مفید است كه همراهِ عمل صالح باشد.

نه ایمان و نه عمل، هیچكدام به تنهایى، سعادت انسان را تضمین نمى كند.
ایمان همچون ریشه درخت، و عمل صالح میوه آن است. وجود میوه شیرین دلیل بر سلامتِ ریشه و وجود ریشۀ قوى، سبب پرورش میوه سالم است.

افراد بى ایمان، گهگاه كار خوبى انجام مى دهند، اما چون ایمان در اعماق وجودشان، ریشه ندارد، همیشگى و دائمى نخواهد بود.
جایگاه اهل ایمان در قیامت، بهشتى است كه باغ هاى آن پاییز و خزان ندارد، همواره سبز و پر میوه است، و آب، این مایه طراوت و شادابى، دائماً از پاى درختان آن جارى است.

گرچه میوه هاى بهشتى از نظر ظاهر، شبیه میوه هاى دنیوى است، تا اهل بهشت آن ها را بشناسند و با آنها نامأنوس نباشند، اما از نظر طعم و مزه، كاملاً متفاوت و متمایز است.
در قیامت، زاد و ولدى نیست، امّا از آنجا كه انسان به همسر و همدم نیاز دارد، خداوند براى اهل بهشت

همسرانى بهشتى قرار داده كه پاكى و طهارت، ویژگى اصلى آنهاست.
گرچه بسیارى از آیات قرآن مثل این آیه، نعمت هاى مادىِ بهشت را از قبیل باغ، قصر و همسر مطرح كرده است، امّا در كنار این امور، در آیات دیگر به نعمت هاى معنوىِ بهشت نیز اشاراتى شده است.

چنانكه در آیه 72 سوره توبه به دنبال ذكر نعمت هاى مادىِ بهشت، مى فرماید: «و رضوان من اللَّه اكبر» «خشنودى خداوند از همه اینها بالاتر است»، و در آیه 8 سوره بیّنه نیز مى فرماید: «رضى اللَّه عنهم و رضوا عنه» خداوند از آنان راضى است و آنان نیز از خداوند خشنود.

به نظر مى رسد آنچه در مورد نعمت هاى بهشتى در قرآن آمده، ویژگىِ مكان و مسكنِ اهل بهشت را بیان مى دارد، نه آنكه این امور، تمام پاداشِ آنها باشد، بلكه حضور در میان پیامبران، اولیاى خدا و پاكان و صالحانِ تاریخِ بشریت، از بهره هاى معنوى و لذت بخش بهشتیان است.
از این آیه مى آموزیم كه:
* نشانه وجود ایمان، عمل صالح است، لذا قرآن همواره این دو را در كنار یكدیگر آورده و مى فرماید «آمنوا و عملوا الصالحات»
* در فرهنگِ قرآن، عمل صالح، عملى است كه با انگیزه و نیّت الهى انجام بگیرد، نه هر كار نیكى كه بر اساس تمایلات شخصى یا جاذبه هاى اجتماعى انجام گرفته باشد. لذا، عمل صالح، پس از ایمان به خدا مطرح شده است. 
* محرومیت هایى كه مؤمن به جهت رعایتِ حلال و حرام، در این دنیا مى بیند، در بهشتِ آخرت جبران مى شود.
* نعمت هاى دنیا تمام شدنى است، لذا با رفتنش، خاطرِ انسان پریشان مى شود، اما نعمت هاى آخرت دائمى و همیشگى است، لذا انسان، غصّه از دست دادنش را ندارد. چنان كه این آیه مى فرماید: «و هم فیها

خالدون» اهل بهشت در آن جاودان و همیشگى اند.
* همسر مناسب، همسرى است كه از هر جهت پاك و پاكیزه باشد، هم از نظر روح و قلب، هم از نظر جسم و تن، لذا این آیه در مورد ویژگى همسران بهشتى مى فرماید: «ازواج مطهرّة».



























نوشته شده در دوشنبه بیست و پنجم آبان ۱۳۹۴ساعت 22:5 توسط نظام الله مهرانی طالقانی نظر بدهيد
شهرستان طالقان روستای مهران استان البرز...
ما را در سایت شهرستان طالقان روستای مهران استان البرز دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 85 تاريخ: سه شنبه 6 ارديبهشت 1401 ساعت: 11:54